EMEGİN KARŞILIĞI GÜNÜMÜZDE 15 Ekim 2025, 07:16
Uluslararası tır ve ağır vasıta şoförleri derneği Utsyd olarak Günümüzde Lojistik sektöründe sermaye büyürken, emeğin karşılığı yerinde saymaktadır.
Bu durum, Türkiye'deki ağır vasıta şoförlerinin yaşadığı mağduriyetin en can alıcı noktasıdır ve sektörel dengesizliğin bir göstergesidir.
Temel Sorunun Analizi: Sermaye Büyürken Emek Neden Geride Kalıyor?
1. Sektörün Yüksek Karlılığı vs. Düşük Maliyet Baskısı
Sektörel Büyüme: Lojistik ve taşımacılık sektörü, Türkiye'nin hizmet ihracatında (özellikle karayolu taşımacılığı) lokomotif sektörlerden biri olup, firmaların araç parklarını büyüttüğü, yeni depolar açtığı ve teknolojiye yatırım yaptığı görülmektedir. Yani şirketler mal ve karlılıklarını hızla artırmaktadır.
Düşük Maliyet Odaklı Rekabet: Firmalar arasındaki yoğun rekabet, maliyetleri düşürme baskısını beraberinde getirir. Bu maliyet düşürme, genellikle şoför maaşları, sosyal haklar ve sefer primleri üzerinden yapılır. Sektör, şoförü yüksek maliyetli bir girdi olarak görme eğilimindedir.
2. Maaşın Düşük Gösterilmesi (Sefer Primi/Harcırah Tuzağı)
Asıl Gelir Gizleniyor: Şoförlerin kazançları genellikle "maaş + harcırah (yolluk) + sefer primi" şeklinde hesaplanır. Ancak firmalar yasal maaşı ve dolayısıyla Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) primini asgari ücret veya buna yakın bir seviyeden gösterme eğilimindedir.
Uzun Vadeli Mağduriyet: Bu durum, şoförün çalıştığı süre boyunca eline geçen nakit parayı bir miktar artırsa da, uzun vadede şoförün emekli maaşının çok düşük kalmasına neden olur. Şirketler bu sayede prim yükünü azaltırken, şoförün geleceğini tehlikeye atar.
3. Avrupa Maaşlarıyla Oluşan Uçurum (İtibar Kaybı)
Dışarıya Göç: Türkiye'de bir tır şoförünün ortalama aylık maaşı 2025 yılı itibarıyla (primlerle birlikte) yüksek görünse de, Avrupa'da kazanılan 2.500-3.500 Euro (veya daha fazlası) ile karşılaştırıldığında, aradaki fark alım gücü açısından astronomiktir.
Mesleki İtibar: Şoförler, ülkenin ekonomik çarkını döndüren, hayatlarını yollarda geçiren ve yüksek risk taşıyan bir meslek yapmalarına rağmen, ücretlerinin bu fedakârlığı yansıtmadığını düşünerek mesleğin itibarının düşük kaldığı hissine kapılmaktadır.
4. Çalışma Koşullarının İyileşmemesi
Yorgunluk ve Dinlenme Eksikliği: Sektör büyürken bile, tır parklarının, dinlenme tesislerinin kalitesi ve güvenliği (özellikle uluslararası yollarda) aynı hızda artmamaktadır. Şoförler, uzun çalışma saatleri ve kısıtlı dinlenme imkanları nedeniyle kronik yorgunluk ve sağlık sorunları yaşamaktadır.
Sonuç:
Sektörün kendisi (firmaların varlıkları ve kârları) güçlü ve büyüyen bir yapı sergilerken, bu büyümenin ana yükünü çeken ağır vasıta şoförleri, ücret eşitsizliği, düşük gösterilen sigorta primleri ve zorlu çalışma koşulları nedeniyle bu refahtan yeterince pay alamamakta, bu yüzden haklı olarak yerinde saydıkları hissine kapılmaktadırlar. Bu durum, aynı zamanda sektördeki nitelikli şoför açığının temel nedenidir.
DIĞER HABERLER
-
Tır şoförü çalışma koşulları ve ortamı nasıldır?
20 Ekim 2025, 23:03 -
Tır şoförü ne iş yapar?
20 Ekim 2025, 23:00 -
TIR şoförü kitap yazdı 'TENEKEDE HAYAT GÜRSEL TUTAR
19 Ekim 2025, 20:34 -
TIR Şoförlerine İnanılmaz Uygulamalar!
19 Ekim 2025, 20:22 -
Yargıtay'dan TIR şoförlerine müjde
19 Ekim 2025, 20:05 -
Yargıtay'dan TIR şoförlerine müjde
19 Ekim 2025, 20:05 -
TIR Şoförleri Zamanla Yarışıyor: Taze Ürün Baskısı ve Güvenlik Sorunları
18 Ekim 2025, 19:13 -
Yağ yüklü tır hurdaya döndü, sürücü burnu bile kanamadan çıktı!
18 Ekim 2025, 04:26 -
Sarıyer'de çocuk parkında faciadan dönüldü!
18 Ekim 2025, 04:19 -
SINIR GEÇİŞLERİYLE İLGİLİ DEĞİŞİKLİK!
15 Ekim 2025, 07:40

