Değerli Üyelerimiz UTSYD Olarak Şoför Mesleki Kanunu Güncelleştime Kanun Teklifi Hazırlayıp Bilginize Sunarız 07 Ağustos 2025, 18:31

DEĞERLİ ARKADAŞLARIM ULUSLARARASI ŞOFÖRLER DERNEĞİ OLARAK ŞOFÖR MESLEK KANUN TEKLİFİ HAZIRLADIK
BUNU İNCELEYİN EKSİKLERİMİZ OLABİLİR BİZE ÖNERİLERİNİZİ YAZIN
OLUMLU BİR KANUN TEKLİFİ YAPALIM MİLLETVEKİLİ ARACILIĞI İLE TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİNE SUNULMASINI SAĞLAYALIM
SAYGILARIMLA
AĞIR VASITA ŞOFÖRLERİ MESLEK KANUNU TEKLİFİ
(Karayolu Taşıma Emekçileri Sendikası ve Uluslararası Şoförler Derneği desteklidir)
⸻
GENEL GEREKÇE
Karayolu taşımacılığı, Türkiye ekonomisinin temel taşıyıcı sektörlerinden biri olup, bu alanda çalışan ağır vasıta şoförleri, uzun yolculuklar, zorlu hava ve yol koşulları, düzensiz mesai saatleri, sağlık sorunları ve sosyal izolasyon gibi ciddi sorunlarla karşı karşıya kalmaktadır. Bu zorluklara rağmen, mevcut yasal düzenlemeler ağır vasıta şoförlerinin çalışma koşulları ve sosyal hakları bakımından yetersizdir.
Özellikle şehirler arası ve uluslararası taşımacılık yapan şoförler, farklı düzeylerde yıpranmakta ve risk üstlenmektedir. Bu teklif, ağır vasıta şoförlerinin mesleki statüsünü yasal güvence altına almakta, sosyal haklarını korumakta, ücret politikalarını netleştirmekte ve yıpranma esaslarını düzenlemektedir.
⸻
KANUN TEKLİFİ METNİ
MADDE 1 – Amaç ve Kapsam
Bu kanunun amacı; şehirler arası ve uluslararası ağır vasıta şoförlerinin mesleki tanımını yapmak, çalışma şartlarını düzenlemek, haklarını güvence altına almak ve sektörel denetim standartlarını oluşturmaktır.
MADDE 2 – Tanımlar
Bu kanunda geçen;
• Ağır vasıta: Azami yüklü ağırlığı 3.500 kg’yi aşan motorlu taşıtları,
• Şehirler arası şoför: Türkiye içinde yük veya yolcu taşıyan şoförleri,
• Uluslararası şoför: Türkiye ile yabancı ülkeler arasında yük veya yolcu taşıyan şoförleri,
• Yıpranma payı: Tehlikeli ve zorlayıcı işlerde çalışanların emekliliğe esas süresine eklenen fazladan süreyi ifade eder.
MADDE 3 – Meslek Statüsü
Ağır vasıta şoförlüğü bu kanun kapsamında “yıpranmalı meslek” olarak kabul edilir. Mesleğin icrası için en az B+C+SRC ve Psikoteknik belgesi ile Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından onaylı sertifika şartı aranır.
MADDE 4 – Çalışma Süreleri ve Dinlenme
• Şoförlerin günlük azami sürüş süresi 9 saat, haftalık toplam sürüş süresi ise 45 saat ile sınırlıdır.
• Her 4,5 saatlik sürüşten sonra en az 45 dakika dinlenme süresi verilir.
• Haftalık en az bir tam gün kesintisiz izin sağlanmalıdır.
• Takograf kayıtları dijital olarak arşivlenir ve denetime açıktır.
⸻
✅ MADDE 5 – Ücret Politikaları ve Fazla Mesai (Uluslararası şoförleri de kapsayacak şekilde genişletildi)
1. Şoförlerin maaşı, asgari ücretin en az iki katı olarak belirlenir. Bu asgari taban hem şehirler arası hem de uluslararası taşıma yapanlar için geçerlidir.
2. Uluslararası taşıma yapan şoförlere, yurt dışında geçirilen her bir gün için ek olarak günlük döviz bazlı yurt dışı harcırahı ödenir. Bu ödeme en az:
• Avrupa ülkeleri için 50 Euro/gün,
• Orta Doğu ülkeleri için 60 Dolar/gün,
• Türk Cumhuriyetleri ve diğer ülkeler için ise asgari 45 Dolar/gün şeklindedir.
3. Uluslararası çalışan şoförlere, her bir sınır geçişi başına 250 TL sınır geçiş primi ödenir. Bu miktar yıllık yeniden değerleme oranında artırılır.
4. Gümrük beklemeleri, yükleme/boşaltma süreci, otoparkta geçen bekleme süreleri gibi fiilen çalışılmayan fakat işle ilgili zaman dilimleri çalışma süresinden sayılır ve fazla mesai olarak değerlendirilir.
5. Taşıma zorluğu tazminatı: Uluslararası çalışan şoförlere, aylık olarak asgari ücretin %25’i kadar sabit ek ödeme yapılır. Bu tazminat, uzun yol riski, sınır stresi, evden uzak kalma gibi faktörlere dayanır.
6. Fazla mesai çalışmaları %75 zamlı olarak ödenir. Uluslararası taşımacılıkta, mesai hesaplaması haftalık değil 15 günlük periyotlar halinde yapılır.
⸻
MADDE 6 – Yıpranma Payı ve Emeklilik
• Her 360 gün fiili hizmet karşılığında 90 gün yıpranma süresi kazandırılır.
• Ağır vasıta şoförleri, en az 20 yıl çalışmaları ve 50 yaşını doldurmaları halinde emekliliğe hak kazanır.
• Yıpranma payı primleri işveren tarafından SGK’ya bildirilir ve ödenir.
MADDE 7 – Sağlık ve Psikoteknik Destek
• Her yıl zorunlu sağlık ve psikoteknik muayeneden geçilmesi zorunludur.
• Uzun yolculuklarda araç ergonomisine dikkat edilmesi zorunludur.
• Uluslararası taşımacılık yapanlara yurt dışı seyahat sigortası yapılması işveren yükümlülüğündedir.
MADDE 8 – Denetim ve Ceza Hükümleri
• Bu kanuna aykırı hareket eden işverenlere, her ihlal için 50.000 TL’den az olmamak üzere idari para cezası verilir.
• Usulsüz mesai, maaş kesintisi ve mobbing vakalarında işletmeye süreli faaliyet durdurma uygulanabilir.
MADDE 9 – Sendikal Temsil ve Haklar
• Şoförlerin sendika üyeliği anayasal güvencede olup, işverenler tarafından engellenemez.
• Her 50 şoföre bir sendika temsilcisi atanır.
• Temsilciler, çalışma süreleri içinde mesleki denetim ve iş güvenliği konusunda denetim yetkisine sahiptir.
MADDE 10 – Yürürlük
Bu Kanun, Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten itibaren 6 ay sonra yürürlüğe girer.
MADDE 11 – Yürütme
Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür
DIĞER DUYURULAR
-
Uluslar arası TIR şoförü Nasıl Olunur. (Bilgilendirme)
12 Ağustos 2025, 23:24 -
https://trakya.ticaret.gov.tr/yayinlar/canli-kameralar
10 Ağustos 2025, 23:18 -
https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/YolDanisma/CalismaYapilanYollar.aspx
10 Ağustos 2025, 23:13 -
Yurt içi Yurt Dışı:Şoför,Tamirci,Lastikçi,İnşaatçı,Kepçe Operatörü,Dozer Operatörü,Çeşitli Kalifiye Elaman lar ARANIYOR
09 Ağustos 2025, 14:15 -
HAREKETE GEÇ PARTİSİ (Uluslar Arası Tır ve Ağır Vasıta Şoförleri Ülke Siyasetine Taliptir)
07 Ağustos 2025, 21:00 -
Değerli Üyelerimiz UTSYD Olarak Şoför Mesleki Kanunu Güncelleştime Kanun Teklifi Hazırlayıp Bilginize Sunarız
07 Ağustos 2025, 18:31 -
SN ÜYELERİMİZ VE SİTEMİZİ ZİYARET EDEN MİSAFİRLERİMİZ RİCA ETSEK SAYFA HAKKIN'da GELİŞTİRMEMİZİ İSTEDİĞİNİZ İÇERİKLERDE KATILIMCI OLURMUSUNUZ
31 Temmuz 2025, 23:23 -
UTSYD ŞOFÖR ARKADAŞLARIN GÜVENECEĞİ BİR LİMAN
31 Temmuz 2025, 20:28 -
AĞIR VASITA ŞOFÖRLERİ ASĞARİ ÜCRETLE ÇALIŞTIRILAMAZ
31 Temmuz 2025, 02:22 -
Bir gün’de KaPIKULE’den çıkış yapan İHRACAAT Yüklü T.I.R Araçları’mız. TAHMİNİ YILLIK ÜLKEMİZ TÜRKİYE OLARAK NE KADAR HAKSIZ KAZANÇ KAYBIMIZ VAR
31 Temmuz 2025, 01:53